Białostockie rowery miejskie BiKeR, Łazik marsjański Hyperion 2, Wynalazek naukowy pochodne diizochinoliny i ich zastosowanie w walce z nowotworami, Kampus Uniwersytetu w Białymstoku i Międzynarodowe Centrum Dialogu w Krasnogrudzie to tegoroczni laureaci Podlaskiej Marki Roku. Za to Monastyr w Supraślu zdobył w tym roku serca i głosy podlaskich internautów i otrzymał od nich tytuł Podlaskiej Marki Roku.

Honorowym Ambasadorem Województwa Podlaskiego został podlaski przedsiębiorca Witold Karczewski: – To wyróżnienie zobowiązuje – przyznał wzruszony laureat.Nowością tegorocznej edycji Podlaskiej Marki było przyznanie tytułu Ambasadora Podlaskiej Gospodarki. To nowe wyróżnienie, które Zarząd Województwa Podlaskiego, wspólnie z Radą Przedsiębiorczości, postanowił przyznawać branżom o szczególnym znaczeniu dla regionalnej gospodarki.

– W tym roku postanowiliśmy wyróżnić branżę mleczarską, tak ważną dla naszego regionu – mówi Mieczysław Kazimierz Baszko, Marszałek Województwa Podlaskiego.
Wyróżnienie to zostało wspólnie przyznane spółdzielniom i zakładom: OSM Hajnówka, SM Mlekovita, SM Mlekpol, SM Łapy i Piątnica.

Wielka gala

Tegorocznych laureatów już tradycyjnie poznaliśmy w czasie uroczystej gali w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki.

– Marka to nie jest żadna nowa sprawa. W końcu swoje marki mieli już w starożytnej Grecji, Rzymie. Co innego u nas. W Polsce o marce w nowoczesnym znaczeniu tego słowa można mówić zaledwie od jakiś 26 lat. Podlaskie ma już swoje marki: to wyjątkowe unikatowe miejsca, wspaniałe rozwiązania i wyjątkowe wydarzenia, a przede wszystkim ludzie, wspaniali mieszkańcy Województwa Podlaskiego – przywitał gości i nominowanych Tomasz Kammel, gospodarz tegorocznej gali Podlaskiej Marki Roku.

– Sukces Podlaskiej Marki Roku to sukces przede wszystkim naszych mieszkańców, ich kreatywności, innowacyjności i odwagi. Dzisiaj rozpoczynamy drugą dekadę działania PMR. Cieszę się, że pomimo zmiany marszałków, kolejnych wyborów udaje nam się kontynuować ten bardzo ważny konkurs. Konkurs, który jak żaden inny docenia kreatywność, pozwala wyłonić najciekawsze inicjatywy – podkreślał Mieczysław Kazimierz Baszko.

Przypomnijmy, że do udziału w jedenastej edycji Podlaskiej Marki Roku zakwalifikowanych zostało 81 produktów, spośród których Grupa Ekspercka, wyłoniła 20 zgłoszeń nominowanych do nagród głównych. To z nich wybrano pięciu laureatów, którzy otrzymali nagrodę pieniężną w wysokości 15000 złotych oraz szklaną statuetkę wykonaną według koncepcji Profesora Leona Tarasewicza.

Wspaniali laureaci

– W tej edycji mieliśmy o tyle trudniej, że wszystkie kandydatury były bardzo wyrównane. Po raz pierwszy w historii mieliśmy swoistą dogrywkę – mówił Andrzej Parfiniuk, Członek Kapituły. – Jeśli przyjrzymy się naszemu logo, to ono w pełni opisuje tegoroczne nominacje. Bo jednemu przypomina on haft krzyżykowy, inny zobaczy w nim piksele, a jeszcze inny układankę. Oni wszyscy jednak z pewnej odległości zobaczą potężnego króla puszczy. I tak to było z naszymi nominowanymi. Niby różni, ale łączy je to, że tworzą nasze nowoczesne województwo i za nimi wszystkimi stoją ludzie, którzy tu mieszkają.

W tym roku nominowani do Podlaskiej Marki Roku byli:

  • Restauracja Carska i Apartamenty w Białowieży
  • Domy energooszczędne budowane pod klucz
  • Monaster w Supraślu
  • Międzynarodowe Centrum Dialogu w Krasnogrudzie
  • Łódź Balt 818 Tytan
  • Suwałki Blues Festival
  • Sękacz z Suchowoli
  • Kiełbasa kindziukowa
  • Kampus Uniwersytetu w Białymstoku
  • BiKeR Białostocka Komunikacja Miejska Rowerowa
  • Festiwal Halfway Białystok
  • Wynalazek naukowy pochodne diizochinoliny i ich zastosowanie w walce z nowotworami
  • Konkurs Podlaski Akcelerator Innowacji
  • Polędwica Natura „LECH” Garmażeria Staropolska
  • Bielizna Kinga
  • Olej Lniany Olejowy Raj
  • Original Source Up To Date Festival
  • Łazik marsjański Hyperion 2
  • Stowarzyszenie Pomocy „Rubież”
  • Kriobank Centrum Leczenia Niepłodności Ginekologia i Położnictwo

– Patrząc na te nominacje można wywnioskować, że w Podlaskiem jest kosmicznie, zdrowo i rozrywkowo – zażartował Tomasz Kammel.

I to prawda. Jako pierwszy Podlaską Markę Roku wręczył odjazdowo (na scenę wjechał na rowerze miejskim) kajakarz Marek Twardowski. I już było wszystko jasne – Białostocki rower miejski Biler został pierwszym laureatem Podlaskiej Marki.

– To białostoczanie zdecydowali o sukcesie tego pomysłu, bo blisko 30 tys. mieszkańców się zarejestrowało w tym systemie, dlatego i im dedykujemy tę nagrodę – podkreślał odbierajac nagrodę Adam Poliński, wiceprezydent Białegostoku.

Drugi laureat okazał się iście kosmiczny, co zauważył Grzegorz Dąbrowski, redaktor naczelny Gazety Wyborczej w Białymstoku. Podlaską Markę zdobył łazik marsjański Hyperion 2 studentów Politechniki Białostockiej. – Nasza uczelnia po raz kolejny „wykasowała” konkurencję – nie krył radości prof. Lech Dzienis, rektor PB.

– Z kosmosu szybko wracamy na ziemie, by pomówić o rzeczy najważniejszej naszym zdrowiu – dlatego kolejna Podlaska Marka trafi do zespołu znakomitych ludzi z Uniwersytetu Medycznego, którzy dokonali ważnego dla przyszłości walki z nowotworami wynalazku – Cezary Cieślukowski przedstawiał zwycięskich naukowców Annę Bielawską i Krzysztofa Bielawskiego z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

– Jestem głęboko wzruszona i zaskoczona, że nasze osiągnięcie zostało uhonorowane tak prestiżową nagrodą jaką jest Podlaska Marka Roku. Docenienie naszego wkładu w innowacyjność Podlasia jest dla nas niezwykle cenne i już napawa nas nową energią w poszukiwaniu nowych rozwiązań – podkreślała laureatka.

Czwartego laureata przedstawił wybitny podlaski rzeźbiarz Jarosław Perszko: – Krasnogruda jest takim miejscem, co nie tyle patrzy w przeszłość, ile odnosi się do niej z szacunkiem.

Podlaską Markę dla Krasnogrudy odebrała Małgorzata Sporek-Czyżewska.

Piątą, ostatnią Markę zdobył Kampus Uniwersytetu w Białymstoku. Nagrodę odebrał prorektor ds. dydaktycznych i studenckich prof. Jerzy Halicki.

– Kampus to nie tylko inwestycja służąca społeczności akademickiej, niedługo ruszy Uniwersyteckie Centrum Kultury a w zanadrzu mamy kilka pomysłów, które będą służyły Białemustokowi i Podlaskiemu – podkreślał profesor Halicki.

Swojego faworyta wskazali również Internauci glosujący w Plebiscycie o Nagrodę Podlaskich Konsumentów. Udział wzięło w nim ponad 9000 osób, a więc ponad tysiąc więcej niż w roku ubiegłym.

I w tym roku bezapelacyjnie zwyciężył Monastyr w Supraślu, Klasztor Męski Zwiastowania Najświętszej Marii Panny w Supraślu.

www.wrotapodlasia.pl