Były wielkie wzruszenia i radość. Ale i satysfakcja, że po wielu latach w końcu udało się, że Kapituła Konkursu doceniła często wieloletni trud, kreatywność i konsekwencję. Marka to w końcu nie tylko sam produkt, ale suma wrażeń, wyobrażeń, odczuć, wierzeń i przekonań, a nagradzane produkty, inicjatywy to przecież pomysły, determinacja, piękne marzenia które udaje się łączyć.
A więc już wszystko jasne. W czasie wyjątkowej Gali w Operze i Filharmonii Podlaskiej poznaliśmy tegorocznych laureatów nagrody Podlaska Marka. W tym roku najlepsi w swoich kategoriach okazali się: firma Medgal za implanty kostne pokryte warstwą węglowo-krzemową; Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita za wyroby mleczarskie produkowane pod marką MLEKOVITA; Pronar sp. z o.o. za rozbudowę fabryk w Narewce i w Siemiatyczach oraz ukończenie budowy fabryki w Hajnówce; Suwalski Ośrodek Kultury za Suwałki Blues Festival; Galeria Arsenał w Białymstoku; Petros Psyllos za MATIĘ – sztuczne oko dla osób niewidomych i w końcu Konsulat Honorowy Republiki Finlandii w Białymstoku za akcję Przedsiębiorcy dzieciom.
Wyjątkową, bo przyznaną przez internautów, Podlaską Markę Konsumentów, zdobyło Hospicjum Domowe pod wezwaniem Proroka Eliasza.
– To ludzie wystarczająco szaleni, by sądzić, że mogą zmienić świat… są tymi, którzy go zmieniają – zacytowała słynnego przedsiębiorcę i wizjonera Steve’a Jobsa prowadząca Galę Magdalena Miśka-Jackowska, na co dzień dziennikarka radia RMF Classic.
I tych, którzy chcą zmieniać świat w Podlaskiem na szczęście ciągle nie brakuje.
– To oni budują naszą markę w Polsce i na świecie. Tegoroczna edycja udowadnia jak wspaniałym miejscem jest Podlaskie. Naszym wielkim atutem jest natura, ale największym skarbem są ludzie – utalentowani i pełni pasji – mówił na początku Gali Jerzy Leszczyński, Marszałek Województwa Podlaskiego. – To oni stoją za dzisiejszymi sukcesami. Ale chciałbym pogratulować wszystkim tegorocznym nominowanym – to wyjątkowe osiągnięcie.
Jako pierwsza została rozstrzygnięta rywalizacja w kategorii Produkt Użytkowy. Nagrodę wręczył Honorowy Ambasador Województwa Podlaskiego, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku Witold Karczewski. I to on ogłosił, że Podlaską Markę w kategorii Produkt Użytkowy otrzymała firma Medgal za implanty kostne pokryte warstwą węglowo-krzemową.
– Jestem bardzo szczęśliwa, bardzo zaskoczona. Nikt z nas się tego nie spodziewał. Dziękuję marszałkowi i Kapitule – mówiła odbierając nagrodę wiceprezes firmy Medgal Urszula Borowska-Skarzyńska. – To wielki honor i wyzwanie. Działamy na rynku podlaskim już od 35 lat, staramy się ciągle rozwijać, także dzięki dotacjom. Mimo to udaje się nam konkurować z wielkimi koncernami. Wielkie podziękowania za to prezesowi Józefowi Borowskiemu i całej załodze.
W kategorii Produkt Spożywczy nagrodę wręczył Stefan Krajewski, Członek Zarządu Województwa Podlaskiego. I to on ogłosił, że Podlaską Markę w kategorii Produkt Spożywczy decyzją Kapituły otrzymała Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita za wyroby mleczarskie produkowane pod marką MLEKOVITA.
– Nasze Podlasie jest krainą mleka, a branża mleczarska bardzo silnie się rozwija czego przykładem jest nasza firma – podkreślił odbierając nagrodę Prezes Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita Dariusz Sapiński. – Cały czas musimy być przyjaźni konsumentowi, cena ma być adekwatna do jakości. W ostatnim czasie podjęliśmy wielki wysiłek żeby to osiągnąć. Dziękuję, że to doceniliście. Dziękuję też naszym hodowcom i pracownikom.
Kolejną nagrodę, w kategorii Odkrycie, wręczył Bogdan Dyjuk, Członek Zarządu Województwa Podlaskiego. Otrzymał ją Petros Psyllos za urządzenie MATIA – sztuczne oko dla osób niewidomych. Jak podkreśliła prowadząca Magdalena Miśka-Jackowska – to odkrycie, które może zmienić świat. Sam laureat nie krył radości z powodu zwycięstwa.
– Jestem bardzo szczęśliwy. Bardzo dziękuję Kapitule, moim mentorom ze szkoły średniej, z Politechniki Białostockiej. Ale ten projekt to już nie tylko odkrycie. Od dwóch miesięcy prowadzę firmę i będziemy w końcu robili to komercyjnie – powiedział.
Przedsiębiorca Jan Mikołuszko, także Honorowy Ambasador Województwa Podlaskiego – wręczył nagrodę w kategorii Inwestycja. I decyzją kapituły wyróżnienie to otrzymała firma Pronar za rozbudowę fabryk w Narewce i w Siemiatyczach oraz ukończenie budowy fabryki w Hajnówce.
– Jako mieszkaniec gminy Narew mogę powiedzieć, że to gigantyczne inwestycje w rozwój całego południa województwa podlaskiego – powiedział Jan Mikołuszko.
A Prezes Rady Właścicieli Pronaru Sergiusz Martyniuk odbierając nagrodę podkreślił:
– Inwestycja nie powstaje w ciągu roku, ale właściwie całego życia. Pronar powstawał 29 lat, w tym czasie wybudowaliśmy 21 ha hal o kubaturze 2 mln 600 metrów sześciennych. Tyle na dziś.
Nagrodę w kolejnej kategorii – Wydarzenie – wręczyła wicemarszałek Anna Naszkiewicz. I to ona ogłosiła, że wyróżnienie w tej kategorii otrzymał Suwalski Ośrodek Kultury za Suwałki Blues Festival. Nagrodę odebrali Bożena Kamińska, dyrektor SOK i Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk.
– Suwałki kręcą bluesem, a blues Suwałkami – zwykł mawiać Jan Chojnowski z radiowej „Trójki”. A ja po dzisiejszym wieczorze mogę powiedzieć, że to Podlasie kręci bluesem, a blues Podlasiem – mówiła Bożena Kamińska.
– Czekaliśmy na to wyróżnienie długo i tym lepiej nam smakuje. To wielka radość, że w dziesiątą rocznicę istnienia Suwałki Blues Festival otrzymujemy to wyróżnienie – dodał Czesław Renkiewicz.
W kategorii Kultura Podlaską Markę wręczył Organizator Original Source Up To Date Festival Jędrzej Dondziło. I przyniósł on szczęście Galerii Arsenał.
Monika Szewczyk, dyrektor Galerii podziękowała wszystkim tym, którzy przez lata istnienia Arsenału budowali jego markę. Podziękowała pracownikom i widzom, którzy wspierają Galerię i są „uzasadnieniem” ich pracy.
Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski (Galeria Arsenał jest miejską instytucją) przywołał w swojej mowie Coco Chanel: – Mówiła ona, że moda jest tym co dzisiaj jest piękne, a kiedyś będzie brzydkie. Ze sztuką jest na odwrót – bywa brzydka dzisiaj, ale za kilka lat będzie piękna. I tym się zajmuje Galeria Arsenał.
Wicemarszałek województwa Maciej Żywno wręczył nagrodę w bliskiej sobie kategorii – Społeczeństwo. Otrzymał ją Andrzej Parafiniuk, Konsul Honorowy Republiki Finlandii w Białymstoku za akcję „Przedsiębiorcy dzieciom”. Wzruszony podziękował wszystkim wolontariuszom, którzy poświęcają swój czas pomagając innym i zadeklarował, że otrzymaną nagrodę 10 tys. zł (każdy z wygranych otrzymał taką sumę) podzieli między wszystkich nominowanych w tej kategorii.
Marszałek Jerzy Leszczyński przedstawił Podlaską Markę Konsumentów:
– Przez trzy tygodnie Plebiscytu na 21 kandydatur oddano łącznie blisko 7 siedem tysięcy głosów. Państwa decyzją Podlaska Marka Konsumentów trafia do Hospicjum Domowego pw. Proroka Eliasza.
Nagrodę odebrał Paweł Grabowski: – Działamy już piąty rok, pomagamy osobom u kresu życia. W swojej pracy dotykamy rodzin wielopokoleniowych, które doświadczają cierpienia starszych, ale przy tym uczą się pewnych rzeczy. Wierzymy jednak, że to co robimy ma sens.
Na koniec ogłoszono, kto w tym roku otrzymał tytuł Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego i Ambasadora Podlaskiej Gospodarki.
Laureat pierwszego tytułu nie mieszka wprawdzie w naszym regionie, ale swoją pracą wielokrotnie udowodnił jak bliskie jest mu Podlaskie. Miłości do naszej kuchni, przyrody uczy też od lat swoich widzów. Mowa oczywiście o Karolu Okrasie.
On sam nie mógł być obecny w czasie czwartkowej Gali, Jerzy Leszczyński przekazał mu więc tę statuetkę wcześniej.
Ambasador Podlaskiej Gospodarki stawił się za to na Gali we własnej osobie, a nawet w trzech osobach. Tym tytułem wyróżnieni zostali bowiem przedstawiciele branży szkutniczej i przemysłu jachtowego, reprezentowani przez: Roberta Hanisza – dyrektora produkcyjnego firmy Ślepsk, Benedykta Kozłowskiego – właściciela stoczni jachtowej Balt-Yacht Sp.j. oraz Sebastiana Nietupskiego – dyrektora zarządzającego firmy Kotniz.
Nagrodę wręczyli im przewodniczący Podlaskiej Rady Przedsiębiorczości Henryk Owsiejew, Bogdan Dyjuk, Członek Zarządu Województwa Podlaskiego oraz marszałek Jerzy Leszczyński.
– Branża szkutnicza, szerzej znana jako jachtowa, to perła w koronie polskiego przemysłu. Oczywiście, to produkty tworzone dla przyjemności i z myślą o przyjemności tych najbogatszych – mówił Sebastian Nietupski. – Jesteśmy bardzo dumni, że nasze jachty pływają po całym świecie, a Podlasie jest liderem w Polsce jeśli chodzi o ich produkcję. I jeszcze jedno – nasze jachty, łodzie motorowe do 9 m – są na drugim miejscu na świecie jeśli chodzi o produkcję. Zaraz po USA.
Galę uświetniły występy kabaretu Nowaki. W czasie części artystycznej wystąpił Damian Aleksander z Ewą Prus.